На међународном нивоу постоје различити инструменти који утврђују ко се сматра чланом породице у смислу спајања породицe. Састав те групе се разликује зависно од тога на шта наведени инструмент ставља тежиште.
Као инструмент који се не бави хуманитарним миграцијама Међународна конвенција о заштити права свих радника миграната и чланова њихових породица, на пример, садржи минималну дефиницију, ограничавајући се само на то да се за потребе спајања породице са радником мигрантом квалификују супружници или лица која са радницима мигрантима имају однос који […] има обележје брачне заједнице, [као и са] њиховом малолетном неожењеном или неудатом децом коју издржавају. Слабија обавеза утврђена је за државе запослења које треба да повољно размотре прихватање осталих чланова породице на хуманитарним основама (члан 44. став 3).
Док Женевска конвенција о статусу избеглица нема изричиту одредбу која би се односила на право на спајање породице, УНХЦР (чији је мандат објашњен у претходним поглављима) у својим смерницама и закључцима Извршног комитета имао је могућност да разјасни став Женевске конвенције према спајању породица у више различитих прилика, обраћајући притом посебну пажњу на децу која су погођена услед кидања породичних веза.[1] Међутим, треба истаћи да, мада сва та запажања и ставови, који су доле наведени, пружају важну смерницу државама у погледу остваривања њихових обавеза према избеглицама, али да се неминовно веома ограничено примењују на ситуације које се не тичу непосредно избеглица и тражилаца азила по Женевској конвенцији (што је по дефиницији циљна група УНХЦР).
Закључци Извршног комитета УНХЦР-а бр. 15. из 1979. године утврђују основе приступе УНХЦР тим питањима, прописујући обавезу државе да олакша спајање барем супружника и малолетне или зависне деце сваког лица коме је одобрен привремени избеглички статус или трајни азил. После тога је став УНХЦР даље разрађиван, тако да су усвојене смернице о спајању породице како би се идентификовале „врсте спајања породица” које полажу право на подршку агенције. Треба истаћи да, насупрот томе што су чланови породице експлицитно дефинисани у међународној Конвенцији о заштити права свих радника миграната и чланова њихових породица и другим инструментима, доле наведени сценарији не уживају исти ниво заштите. Као извор „меког права”, смернице УНХЦР једноставно разјашњавају делокруг Агенције у смислу пружања помоћи покушајима спајања породица. Оне као такви обезбеђују више стандарде заштите него што то чине други горе описани инструменти, јер се УНХЦР залаже за то да државе усвоје широке и флексибилне критеријуме за „спајање породица”. Иако ставови УНХЦР нису правно обавезујући, они би требало да утичу на начин на који државе остварују своја дискрециона права. УНХЦР на следећи начин утврђује чланове породице који могу бити обухваћени спајањем:
Смернице придају велики значај спајању других зависних чланова породице, као што су:
[1] Осим тога, у свеобухватној анализи: „Суштинско право” избеглица и других лица којима је потребна међународна заштита на јединство породице у контексту спајања породице ( ‘The ‘Essential Right’ to Family Unity of Refugees and Others in Need of International Protection in the Context of Family Reunification`), коју је за УНХЦР написао Франсис Николсон (Frances Nicholson) у јануару 2018, друго издање (доступно на: http://www.refworld.org/docid/5a902a9b4.html) подсећа се да иако Женевска конвенција не прописује спајање породице, „Завршни акт Конференције опуномоћеника на коме је она усвојена потврђује да је ´јединство породице ... основно право избеглица' и препоручује владама да ´предузму мере које су потребне да се заштити породица избеглице', и нарочито: (...) да се осигура одржавање јединства породице избеглице, ... [и да се обезбеди] заштита малолетних избеглица, нарочито усамљене деце и девојака, посебно у погледу старатељства и усвајања” (цитирано према: Конференција опуномоћеника УН о статусу избеглица и лица без држављанства, Завршни акт […], 25. јул 1951, A/CONF.2/108/Rev. 1).